‘Als je wervelkolom niet flexibel is op je 30e, dan ben je oud. Is het soepel op je 60e, dan ben je jong.’ – Joseph Pilates

Zo. Leuk deze opbeurende woorden. Je hebt net besloten om in 2019 meer te gaan bewegen en dan krijg je deze tekst over je heen… Ik stel je gerust. Iedereen voelt zich wel eens stijf, vooral in de ochtend. Logisch na gemiddeld 7 uur slapen. Dus geen paniek, je bent niet oud. Ik geloof dat Joseph deze teksten heeft geschreven om je te motiveren, om aandacht te geven aan dat wat het meest kostbaar is in je leven: je lichaam. Een gezond lijf geeft je vrijheid en plezier om de dingen te doen die je wilt. Terug naar de ruggengraat. Want waarom is een flexibele ruggengraat dan zo belangrijk?

De wervelkolom

Het is eigenlijk heel simpel. Kijk maar eens in de buik van een vier weken zwangere vrouw. Daar zwemt een hoofdje met een wervelkolom. Nee, dat is geen visje. Dat ben jij. Je hele lichaam wordt gebouwd om je wervelkolom heen. Als pilates juf word ik nu al emotioneel van de existentiële waarde die je wervelkolom heeft. Voel je het ook? Tel daarbij op dat je ribbenkast die je hart en je vitale organen beschermt, vastzit aan je wervelkolom. En vergeet niet dat je zenuwen, de aansturing van je lichaam langs je ruggengraat loopt. Ben je er nog? Want nu komt het ‘moment supreme’. Het uitvoeren van al je bewegingen, begint bij het aansturen van de core stability spieren (lees; het corset van spieren tussen je bekken en je middenrif). Dit centrum rondom de navel met de wervelkolom is de basis, de oerplek, de KERN van het lichaam. Je romp is dus het meest belangrijke deel van je lijf. Vergeet je benen en je armen, it’s all about your SPINE en CORE.

Je ruggengraat kan 3 soorten bewegingen maken: roteren, voorwaarts en achterwaarts buigen.  Zowel voor het rechtop staan als de beweging maakt je wervelkolom gebruik van je core stability spieren. Spieren die zowel sterk als soepel moeten zijn, hoe kun je anders buigen en draaien? So far so good. En nog even dit. Wat betekent de stability in de core? Deze spieren kunnen je lichaam in een natuurlijke houding sturen, je wervelkolom dragen en je lichaam in balans houden ofwel stabiliteit creëren zodat je niet valt.

En nu gaat het mis…

Ga 6 uur zitten op een stoel. Ontspan, laat je schouders hangen en zak onderuit in je onderrug. Doe dit iedere dag, ook als je staat. Je ruggengraat slaat alarm. Alle hens aan dek! Wervelschijven ruimte maken en tussenwervelschijven op maximale rekking graag! Je ruggengraat schreeuwt naar je core stability spieren voor support. Maar die horen je niet. Na een aantal jaren van langdurig onderuit gezakt zitten, is je ruggengraat uitgeput. Wervels zijn verschoven of tussenwervelschijven zijn geknapt (spit of hernia). Core stability spieren zijn verschrompeld. Een verkeerde houding en te weinig beweging heeft je wervelkolom stijf en oud gemaakt.

Het jong houden van je ruggengraat

Joseph Pilates zag al in de jaren ’30 onze natuurlijke houding veranderen. Hij bedacht diverse soorten oefeningen om de ruggengraat sterk en soepel te houden. Beweging is de sleutel, maar dan wel de juiste beweging. Ook al doe je regelmatig aan crossfit, hardlopen of fitness, als het op movement aankomt, komt je ruggengraat bij deze vormen te weinig aan bod. Je rug moet niet alleen kunnen staan als een pilaar, maar ook kunnen bewegen als een slang. Zoals een slang beweegt, kan onze rug dat in principe ook. Naarmate we ouder worden ‘verleren’ we onze mobiliteit. Met pilates houd je je ruggengraat soepel en train je je core stability spieren. Haal de slang in jezelf naar boven en kom in 2019 naar Lub Pilates.

Klik hier voor het nieuwe lesrooster. Vanaf dinsdag 8 januari starten we weer!