Een gezonde manier van bewegen is net zo belangrijk als eten, slapen en drinken.

Je lichaam houdt van pilates, echt!

Stress en vermoeidheid gaan in ons lichaam zitten. Denk aan pijn in je onderrug, omhoog getrokken schouders en constante hoofdpijn. Pilates zorgt ervoor dat je weer in balans komt.

Pilates focust op het sterk maken van je krachtcentrum. Ook wel core of powerhouse genoemd. Dit gedeelte bestaat uit de bekkenbodem-, buik-,
bil-, rug-, middenrif-, en heupbuigspieren. Hier ligt het fundament van je dagelijkse bewegingen. Probeer maar eens een doos wijn op te tillen zonder je buikspieren aan te spannen. Bij pilates voer je oefeningen in een beheerst tempo uit. Hierdoor train je effectief de meest diepliggende spieren zonder risico op verzuring en blessures.

Het gaat bij pilates om body én mind. Alle oefeningen worden zorgvuldig en met aandacht uitgevoerd. De focus op ademhaling is essentieel. Dit geeft rust in je hoofd, vergroot je bewustzijn en verbetert je concentratievermogen. Alle oefeningen dragen bij aan een natuurlijke gezonde houding en verhoogt je kwaliteit van leven.

Pilates kan zowel op de mat als op speciale “pilatesbanken” worden uitgevoerd. De lessen van Lub Pilates concentreren zich op oefeningen op de mat.

De 7 principes van pilates op de mat:

  1. concentratie
  2. spierbeheersing
  3. correct ademhalen
  4. gebruik maken van je krachtcentrum
  5. soepel bewegen
  6. je lijf zien als een geheel
  7. pilates mag geen pijn doen

Voor wie?

Pilates is voor iedereen: alle leeftijden, mannen en vrouwen, met of zonder sportervaring. Pilates helpt je bij het makkelijker uitvoeren van je dagelijkse taken. Denk aan een betere houding bij boodschappen doen, achter je bureau zitten, je kind optillen. Pilates is dus voor iedereen die elke dag wil profiteren van een sterk en soepel lichaam.

Elke pilatesles is goed voor je lijf. Zowel voor het versterken van je buik en rug, als voor het soepel houden van je spieren (dus ook interessant voor renners, fietsers, zwemmers, bodypump’ers, boksers, etc.). Ook bij klachten als scoliose, hernia of bekkeninstabiliteit helpt pilates. Pilates kan eveneens beoefend worden tijdens de zwangerschap (je krijgt dan van mij aangepaste oefeningen).

Gezond en gelukkig

Pilates is een uniek systeem van rek-, strek- en krachtoefeningen, 90 jaar geleden ontwikkeld door Joseph Pilates. Vanwege astma en een zwak lichaam was hij vastberaden om een manier te vinden om gezond en gelukkig te zijn. In zijn methode verenigde hij o.a. technieken uit yoga, bodybuilding, gymnastiek, ballet en Oosterse vechtsporten. Bovendien bestudeerde hij de natuurlijke bewegingen van dieren (zoals de ‘cat stretch’). Hij geloofde in de kracht van de ‘mind’ om de ‘body’ te kunnen genezen.

Bekijk het filmpje hiernaast over het ontstaan van de pilatesmethode.

    Doe mee met Lub Pilates

        • Ontwikkel een gezond en soepel lijf
        • Krijg meer energie
        • Verminder klachten in rug, nek en schouders
        • Voorkom blessures
        • Ontwikkel een mooie lichaamshouding
        • Ervaar meer innerlijke rust
    Bekijk de lessen van Lub Pilates

    Reviews

    “Zes jaar geleden deed ik een gezondheidsscan in Duitsland. Op de foto was te zien dat mijn onderste wervels te dicht tegen elkaar aanstonden, met als risico een hernia. Direct ben ik begonnen met 1x per week pilateslessen te volgen. Vorige week deed ik opnieuw een scan. Op de foto’s was nu te zien dat mijn onderste wervels meer uit elkaar stonden, het risico van een hernia is aanzienlijk gedaald. Al ben ik een ‘oude’ man, met een gezonder lijf voel ik me jonger.”
    Tom, 49 jaar